logotyp

Když se řekne tlumič...

Centrální tlumiče jsou mezi motorkářskou veřejností opředeny lehkým tajemnem. Mnoho z nás si ještě dokáže přetěsnit přední vidlice, ale jakmile dojde na centrál, naplňuje nás to respektem a raději vyhledáme služby odborníka, než bychom se do té alchimie pustili sami.

Jak je o mě známo, rád si některé ty "zjevné" pravdy ověřuji v praxi. Lze tedy repasi centrálního tlumiče provést rozumně v domácích podmínách? To nechám po přečtení mého povídání na každém z vás :).
Pozor, tento článek není žádným návodem! Rozhodně nehodlám někoho nabádat, aby si dělal repasi sám. Pokud se do toho ale pustíte, stejně budete muset projít stejnou cestou jako já, protože každý tlumič je bohužel trochu jiný a bez nastudování a pochopení jak to funguje, to stejně nedáte.

Tlumič který budu repasovat je centrál z motocyklu KTM 80 MX z roku 1986. Tlumič je vyteklý, ale celkem ještě drží tlak. Po nafouknutí chvíli funguje v polovině své dráhy. Poptal jsem firmu co se repasemi tlumičů zabývá a má dobré reference, podle fotky jsem dostal nabídku 1700,- za opravu. Nevím co všechno v té ceně je, ale soudě podle toho co jsem musel podstoupit, cena je to dobrá, i když v ní není poštovné :). Vzhledem ke stáří tlumiče, nemůže být řeč o nějakých originálních náhradních dílech, nebo sadě těsnění na něj. Nezbývá, než těsnící prvky změřit a objednat z konfekce (což předpokládám udělá i servis, kam případně tlumič pošlete).

Začal jsem samozřejmě vyndáním tlumiče z motorky a jeho rozebráním. V praxi tahle jedna věta ale znamenala 5 hodin. Co jsem dělal? Předně jsem se do tlumiče nemohl vůbec dostat. Musel jsem vyrobit několik přípravků, aby se mi podařilo sundat víko a mechaniku tlaku. Pak jsem se zabýval tím, abych si popsal jak jsou komponenty (kterých je fakt hodně) na sebe navázané a vše si nafotil. Hned po rozebrání mi bylo jasné, že tohle zadarmo nebude. Vnitřek tlumiče byl velmi zanedbaný. Komponenty vřetena a řídící mechaniky tlaku byly obalené ztvrdlým nánosem oleje. Co šlo očistit jsem očistil, zbytek jsem nechal odmočit a začal měřit o-kroužky, gufera a stírací kroužky.

Těsnících prvků je v tlumiči více než 15 a vzhledem ke stavu tlumiče bude třeba vyměnit všechny. I když jsem se snažil, nepodařilo se mi některé ztvrdlé a různě zploštělé o kroužky přesně určit. Vznikl ale pěkný papír s popisem a teď končí pracovní část a začíná ta teoretická.

Vygooglil jsem servisní manuál k o několik generací mladšímu WPčku, dále jsem čerpal z nějakých videí na youtube, francouzsky psaného postupu repase nějakého nadšence, který repasoval "jen" o jednu generaci mladší WPčko, mých poznámek z rozborky a fotek. Bylo jasné, že pokud se chci dostat k výsledku, musím si návod napsat sám. Ucelený zdroj jaksi neexistuje a kroků je hodně a některé postupy jsou trochu speciální až alchimistické. V servisním manuálu jsem se dozvěděl, že k repasi je třeba několik udělátek od WP a z praxe vám rovnou říkám, že bez nich to moc nepůjde. Já jsem si je nakonec musel vyrobit (pro různé tlumiče jsou samozřejmě různá).

Další legrační položkou bylo objednání těsnících prvků. Začít jsem musel od pochopení jaké materiály o-kroužků a gufer jsou a jaké mají vlastnosti a chemickou odolnost. Dobral jsem se toho, že pro tlumič by měl být ideální materiál NBR, který mé velmi dobrou odolnost proti minerálním olejům. Celou sadu jsem objednal raději hned 2x a sporné o kroužky i v příbuzných rozměrech, abych mohl při sestavování tlumiče případně sáhnout po trochu větším, či menším rozměru. Vzhledem k zanedbatelné ceně okroužků, bych to určitě udělal příště v mnohem větším měřítku, protože jsem musel některé o kroužky které jsem netrefil přesně shánět v druhém kole a celé se to tím časově dost protáhlo.

Olej jsem koupil Putoline GPR6, určený speciálně pro zadaní tlumiče.

Samotné sestavování jsem dělal s přestávkami několik dnů (jak byl čas), obzvlášť výživné bylo čištění a leštění komponent vřetene. Pochopení systému planžetek, protože i když jsem se snažil si všechno psát a fotit, v pár bodech jsem prostě nevěděl jak to složit. Čištění pistku v oddělovací nádobce a jejího vnitřku byla také velmi zdlouhavá činnost. Samotná kompletace a odvzdušnění jsem už pak dal s vyrobenými přípravky celkem v pohodě.

Tlumič funguje skvěle, obě kontrolní mechaniky (se kterými před repasí nešlo ani hnout) cvakají a zdá se mi, že dělají co mají. Zbytek ukáže praxe.

Pár poznatků z repase:

Náklady na repasi byly asi 300Kč, pokud počítám olej a těsnící materiál který se skutečně použil. Pokud by jste to dělali ale jen jednorázově, tak náklady budou samozřejmě mnohem vyšší. Oleje musíte koupit litr (stojí 500+poštovné) a potřebujete jen tři deci. Pro těsnění a okroužky musíte do Náchoda a nebo si je objednat přes internet, ale pak je minimální hodnota objednávky 5000,-!

Času jsem s tím samozřejmě strávil neúměrně, ale je to tím, že jsem to dělal poprvé a tápal jsem. Pokud děláte nějaký tlumič kterému není 30 let, máte všechen materiál a přípravky a hlavně víte co a jak, věřím, že se to dá zvládnout za pár hodin. Nákladově ale stejně nebudete od toho co zaplatíte za profesionální repasi moc daleko.

Každopádně, jsem rád, že jsem se do toho pustil. Rozšířil jsem si obzory a mám vlastní praktickou zkušenost. Věřím, že takto starý tlumič by mi odborná firma za 1700,- takto nepiplala. Určitě by ale i tak fungoval dobře a pokud budu potřebovat zase nějaký zrepasovat nejspíše služeb profesionála využiji. I v dílně jsou totiž mnohem zábavnější věci, než škrábání zaschlého oleje z vřetena a rozhodně se tím nic neušetří.

Vyhrnou rukávy, nachystat misky a ubrousky na rozložení dílů a můžeme jít na to :)

Humus maximus.

Rozebírání vřetena.

Jde se odhnojovat.

Měření a popisování těsnících prvků.

Povolování nádobky bez poškození eloxu a originální nálepky (po 30ti letech to jde trochu ztuha :). Potřebujete trochu oboustranné pásky, dva metry popruhu a dubové topůrko. Fotka napoví, zbytek nechám na vašem důvtipu. Páka je mocná!

Jo jo, tak tohle zevnitř vyčistit zabralo hodinu s ruční frezkou a leštícím kotoučem.

Olej z pístu se asi po třech dnech koupání nedal. Došlo na mechanické čištění, ale samozřejmě je to hliník a nesmí se tomu ublížit, takže šetrně a velmi dlouho. Čistil jsem nejdříve plastovým kotoučem na vyčesávání dřeva a pak leštičkou. Záhyby atp. totéž ale malými nástroji v ruční frezce

Tohle je WP z KTM MX 80 1986 rozebrané na atomy.

Těsnění, jo je toho celkem hromada. Tohle všechno potřebujete pokud děláte kompletní repasi.

Leštění kluzná části tyče vřetena. Dělal jsem to hrubostí smirku 800 (asi by mohl být jemnější), projel jsem to 2x velmi pomalu. Tyčka se krásně vyčistila, škrábance na ní moc nebyly, ale kdyby byly, tímhle se jich lze asi elegantně zbavit. V návodu tohle není, ale viděl jsem to na videích na několika repasích.

Tyč po vyleštění.

Cena dorazové gumy na WPčko se mi ani trochu nelíbila. Přišlo mi blbý dát za kus gumy 3x tolik co mě stály všechny ostatní věci včetně oleje, tak jsem si řekl, že ji zkusím vyrobit.

Šlo to celkem elegantně a rychle.

Po 30ti minutách mám hotovo.

Tohle je jeden z přípravků který jsem si musel vyrobit, je na zatlačování oleje při sestavování tlumiče. Naštěstí pro 3D tiskárnu to byl úkol jak dělaný a měl jsem to hned.

Takhle se tím zatlačuje olej do vyrovnávací nádobky, je na to přesný postup kolik oleje se má kam zatlačit, který cca platil i na můj tlumič.

Sestavené vřeteno.

Podařilo se to vyčistit a vyeštit celkem obstojně.

Tak snad mne za snahu odmění dlohou a bezchybnou funkčností.

No a tohle už je odvzdušňování. Taky trochu alchimie a je na to třeba další přípravek, který se nasadí na otvor pro kontrolní mechaniku tlaku a odvzdušňuje se postupem v několika krocích přes hadičku do nádobky s olejem.

Detail víčka, po odvzdušňování a zkoušení rovnoměrnosti tlumení a funkce obou kontrolních mechanik tlaku ani kapka, Gufero a stírák odvádí svou práci dobře.

A máme hotovo, stříkání pružiny a válce jsem neřešil. Bylo by to x hodin práce a není to přece žádná leštěnka. K opravdové repasi ale i tyto povrchové úpravy patří. Tlumič jsem fouknul zatím vzduchem, abych ověřil funkčnost a těsnost, pak tam přijde 10atm dusíku.

Zamontováno, nastaveno, vyzkoušeno. Funguje skvěle, už se těším na projížďku.

01.04.2016 00:00 Radek (admin)

Vybrané články:

Legenda je doma :)

Hledá se nemocný kus za rozumný peníz. Pouze první generace s tachometrem do obludných 220mil

Nevyhnutelné

Dávno vím, že to není o tom, jestli budu mít doma Hayabusu, jediná otázka je kdy to bude a která to bude :).

XT600 2kf Phoenix

Curriculum vitae of Phoenix :)

Bábovka 2017

opičí sraz u Ivana po deváté

YAMAHA XT600

O mých Yamahách XT600

HONDA Africa Twin

a dream come true

Dominátor vajíčkový test

Dominátor se stal velmi rychle mojí oblíbenou motorkou

HONDA NX 650 Dominátor

Moje první cestovní enduro. Ročník 1988

Když se řekne tlumič...

Repase tlumiče WP z KTM 80 MX 1986

Neposrat se!

aneb, jak se z prodlouženého víkendu v Rakousku v pěti lidech, stane nezapomenutelný týden jen ve dvou v Rakousku, Slovinsku a Itálii.

CH.M.B. Special Parts

Vývoj speciálních dílů pro custom úpravy motocyklů

KTM 125 čtyřtakt? Blbej nápad!

Povídání o mojí ''nové'' krosce

500 kilometrů v sedle

Příběh o opičím hrdinovi se šťastným koncem.

Motoemotion 2014 na Opicích

V sobotu se pár z nás vydalo na motorkářskou akci na Máchovo jezero.

Seriózní ohlédnutí účastníka za akcí - Kovbojovo Motoranch 2013

Hned v záhlaví prozradím, že má reportáž si klade dva velké cíle.

Lešanské blátobraní

A pak že se v zimě nejezdí :)

„P“ jako PITbike

Pochmurné počasí přináší prostor pro pochybnou poezii :)

Páteční krosení

Blatník mám, tak jdu jezdit. Počasí moc příjemné, tak jsem toho dneska najezdil docela dost.

Pitem do města, aneb (doma to nezkoušejte :)

Tak jsem jel s Pitbajkem na poštu, do nedalekého městečka. Přirozeně jsme nejel po silnici, ale po přilehlých polních cestách, poli lese a všem možném, co mi přišlo do cesty. Ramenu zákona jsem však neunikl.

Další upgrade motoru CH.M.B. 01 OHC :)

Více po registraci v sekci pro registrované

CH.M.B. 01 projížďka do Loun a na Ranou

Je pondělí odpoledne a je docela pěkně, takže kam se vydáme?

CH.M.B. 01 první delší cesta 620km, výlet na Jižní Moravu

Když jsem vyjížděl, měl motor něco málo přes 300km...

Kokořínsko

Dneska byl výlet ve znamení slunce, přírody, zatáček a plného plynu :)

24.7.2011 hora Milešovka 867m n. m.

Výlet na Milešovku byl naplánovaný na popoledni, ale jak už to u nás bývá, než jsme se vykydlili, tak byl skoro večer. Cesta byla příjemná, v dálce jsme viděli hrad Hazemburk, který jsem navštívili na jednom z předchozích motovýletů
HOME
home
Nákupní košík
položek v košíku: 0
peněz v košíku: 0 Kč

Created by © 2019 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek