Že 1P54 nemá elektrický startér už víme, takže logicky jsem začal pátrat po verzi tohoto motoru se startérem. Že to bude až taková bída jsem nečekal. Začal jsem hledat v českých eshopech, kde jsem se jakž takž porozhlédl potom co se nabízí. Bohužel úroveň technických popisků motorů na českých webech je značně tragická. Omezuje se na popis motoru ve stylu "špičkový bezproblémový motor výkon 6,4 kW horní startér" a obrázek, na kterém je mnohdy úplně jiný motor a ještě ke všemu bez startéru.
Cesta analytika k vytouženému cíli
Přistoupil jsem tedy k problému odpovědně a začal jsem si zapisovat všechny typy na ten "On" pravý motor a postupně k nim sbírat informace a ověřovat. Brzy jsem se dostal na takovou úroveň, že už jsem byl schopen podle obrázku poznat o jaký motor se jedná a jestli vyhovuje požadavkům (což na programátora myslím je docela pokrok :). Při vyřazování adeptů jsem zjistil několik zajímavých věcí. Například na Čínských webech pokud si přepnete do angličtiny máte pocti, že ta firma vlastně nic nenabízí. Když si chcete opravdu počíst, musíte nechat do rozsypaného čaje Čínských soudruhů zakousnout google překladač. Na Čínském internetu jsem také zjistil většinu podstatných informací o některých motorech, které se v překladech do angličtiny a dalších jazyků jaksi vytratili (že by opak tolik omýlané Čínské cenzury?). Geniální služba google obrázky s vyhledáváním podle obrázku rovněž velmi pomohla při tomto mém dlouhodobém průzkumu a nakonec sehrála klíčovou roli při sehnání toho pravého motoru (ale to trochu předbíhám :)
Oslovení českých prodejců
Asi po měsíci pravidelného checkování internetu a sepisování adeptů a vyškrtáváním těch kteří sice vypadali, ale nakonec se nekvalifikovali na postup do finále jsem objevil motor, který podle všeho vypadal jako "On". Trošku problém byl ovšem v tom, že na Českém ani Evropském internetu o něm nebyla zmínka. Začal jsem tedy se stejným postupem jako u přestavbové HID sady a s oslovováním všech prodejců motorů v Čechách a čekal na spásnou pozitivní odpověď.
Dobrý den,
dokážete prosím objednat horizontální motor Lifan, nebo alternativu s elektrickým startérem, například jako je tento?:
Lifan: 1P52FMI-F
Displacement:124.65ml
Compression ratio: 9.7:1
Primary reduction: 3.350
Bore*Stroke: 52.4mm*57.8mm
Max. Net Power & Rotating Speed: 6.2kw/7500r/min
Rated Power & Rotating Speed: 6.0kw/7000r/min
Max. Torque & Rotating Speed: 9.3N.m/4500r/min
Min. Fuel Consumption: ≤367g/kw.h
Idling Speed: 1500r/min
Ignition: CDI
Starter:Electric starter/Kick starter
Lubrication: Pressure/splash
Transmission: 4 speed
viz například: http://www.lifanth.com/en/products-a-services/lifan-engine/horizontal-engine/103--1p52fmi-f1p52fmh-f.html
Ideálně 125 nebo 138 ccm
Prosím o zaslání typu motoru, ceny a termínu možného dodání
Děkuji za odpověď případně nabídku nějaké alternativy z vaší nabídky.
Ozvala se postupně většina poptaných, ale kladnou odpověď jsem dostal pouze od pana Kaltounka z Lmj motors který mi nabídl, že mi 1P52FMI-F objedná a doveze přímo z Číny.
Inu neměl jsem moc na výběr a nabídnuté cena do 7500,-Kč včetně dopravy a dodací doba cca 6 týdnů se jevila jako přijatelná, takže jsem na to kývl a dohodli jsme se.
Rána pod pás
Doba ubíhala pomalu a zvyk je zvyk, takže jsem ještě občas oprášil vyhledávací kolečko s uloženými klíčovými výrazy protáhl světové i Čínské vyhledávače a bohužel jsem narazil na jednu dost podivnou záležitost. Na nějakém Čínském webu kde se o 1P52FMI-F psalo (samo sebou čínsky), byla zmínka o něčem čemu říkaly poloautomatická převodovka. Bohužel mé nejhorší obavy se potvrdili a ukázalo se, že můj vysněný motor má sice řadičku, ale nemá mechanickou spojku (kvalty se tam kopou jen tak :-O a spojka je zřejmě odstředivá). Takže další prozření a další zkušenost. Když je na motoru řadička, co má osu uprostřed a kvalty se tam "šlapou" špičkou dolů a patou nahoru (navíc jde řadit dokola N-1-2-3-4-N-1-2..) tak to je pro mou ZIPP PRO 50 "šlápnutí" vedle. Nebudu přece svůj stroj degradovat na nějakej skútr (hluboká omluva všem skútrařům :).
Nedalo se nic dělat, panu Kaltounkovi jsem se omluvil a nabídl mu kompenzaci za zmařený obchod. On to odmítl a ujistil mě, že motor bez problémů prodá a že si nemám dělat starosti a já jsem s pocitem značného zklamání stál zase na začátku :/.
P.S. Dnes 31.1.2012 mi přišel od pana Kaltounka email, že má motory 1P54FMI-F skladem. Tak se zdá, že se dodávka s Číny docela zdržela, nicméně, pokud by jste o tento motor někdo stál, tak zkuste na http://www.lmjmotors.cz