Inspirací mi byl inzerát ve kterém někdo z Ostravy
prodával ZIPP PRO 50/140ccm. Jednalo se o upravený motocykl, ZIPP PRO
50, který se lišil pro laika na první pohled hlavně tím, že motor nebyl
černý ale stříbrný. Vlastně jsem se chvíli rozhodoval jestli nekoupit
rovnou tento stroj, ale nakonec jsem se rozhodl pro objednání nové
červené a jsem tomu rád. Pár fotek té motorky jsem si uložil a
dávám je sem (jen doufám, že to nebude autorovi vadit :)
O
Čínských motorech jsem tenkrát nevěděl nic a tak začalo moje
několika měsíční pátrání, které utvořilo moji budoucí představu o
ideálním motoru pro ZIPP PRO 50.
K určení typu motoru v přestavbě na obrázcích pomohla
analýza VIDEA na youtube viz níže, kde v jednu chvíli bylo možné přečíst typ
motoru na štítku a to 1P54FMI. Na internet jsem se pak už snadno dopátral
podrobnějších informací o tomto agregátu a začala dlouhá cesta mých
prozření.
Zapoměň na startér, budeš šlapat
Ukázalo se, že
tento parametry takřka ideální motor má jednu podstatnou nevýhodu, nemá totiž elektrický startér, ale pouze nakopávačku (je to motor určený pro krosku, takže se není až tak čemu divit). Vzhledem k tomu, že startér byla jedna z
věcí, která se mi na ZIPPce nejvíc líbila (zmáčkneš čudlík a naskočí to
jako velká dospělá motorka :) tak mi bylo jasné, že tak jednoduché to u
mě nebude.
Tlustý do tenkejch aneb tanečky s heverem
Motor v ZIPP PRO 50 je 139FMB
uchycení motoru je stejné jako u 125ccm motorů, ale válec je kratší a
užší. Do rámu se 125ka tedy bez úprav nevejde. Od toho, kdo dělal úpravu
na 1P54FMI na obrázcích vím, že rám roztáhovaly heverem aby se válec
vešel.
Vzduchopázdno nad motorem
Bystrý pozorovatel si všimne, že prostor nad motorem u seriové ZIPPky je o poznání více zaplněn než u přestavby na obrázcích. Je to tím, že v přestavbě je použit místo standartního krytého plastového vzduchového filtru sportovní filtr z krosky. Jestli je to dobrá volba zatím nevím, ale určitě se k tomu časem dopracuji :).
Na konec ještě video z youtube o této přestavbě: http://www.youtube.com/watch?v=HxljYQrEhiI