Je to už nějaký ten pátek co mne mé životní cesty přivedly mezi přátelé, kteří jezdí čínské bajky, rozohněně obhajují svoje názory na to zda čínu ano či ne a i přes ty všechny flejmy musím říct, že mám ty kluky opravdu rád. Ovšem moje výzva tentokrát nebude putovat k vám mí poučení a odpovědní přátelé, ale k té bezejmenné tváří za vašimi zády. K tomu uživateli čínského motoru, který se pouští do jeho „opravy“, aniž by k tomu měl potřebné znalosti, vybavení a součástky. Moje výzva zní. „Český sveřepý kutile, nenič čínské motory, neubližuj jim. I když jsou levné a ve tvých rukou bezbranné, jsou krásné, mají duši a máme je rádi“ .Ne všechno co má horizontální válec je fichtl! Čtyřtaktní čínský motor je na kvalitním mazání olejem z karteru závislý mnohem více než dvoutakt typu fichtl, který je mazán i olejem obsaženým přímo ve spalované směsi. Rozvod oleje v motoru i když to tak nemusí být na první pohled patrné, je docela složitá a promyšlená věc a jeho narušení kvůli lajdáctví či neznalosti je velmi snadné a mnohdy pro motor fatální. Příčin může být několik, ale já bych se rád rozepsal o jedné, u které mne opravdu vyděsilo, jak moc je to rozšířený nešvar.Silikon, silikon, silikon... kurva zase ten silikon, za to by se mělo střílet. Kolikrát jsem slyšel tato slova z úst servisního technika když jsem tam přinesl vykoupený motor na opravu s kartery zapaplanými tou červenou nebo černou sračkou. Kolik bylo zbytečných repasí takto zničených motorů, kolik uchošťourů bylo spotřebováno, aby byly vydolovány kusy silikonu z olejového čerpadla a olejových kanálků. Kolik nožů bylo otupeno při čištění karterů, kolik hodin stráveno a kolik nadávek na tvé jméno kutile bylo vyřčeno. A stejně je všechno marné, stejně další kutil slepý ke všem výtkám, spíláním a důkazům vymačkává ze své tuby ten motorokaz na další karter či válec. No a co bude dál? Cink, Buch, Řach, nadávky, uchošťoury, otupené nože, nadávky, nadávky, nadávky. A proč to všechno? Je to snad kvůli ušetření pár set korun za kompletní těsnící sadu na motor? Je to lenost, nevědomost, nebo pouštění se do věcí které bych měl raději svěřit odborníkovi? Nevím, snad to bude nějaká zvrhlá kombinace toho všeho. Kdy se tento koloběh ze kterého má prospěch snad jen výrobce náhradních dílů na motory uzavře? To nevím, ale mám naději, že tento článek snad pomůže toto „kolo osudu“ alespoň trochu zpomalit.Cink Cink je hodný „levný“ trest mého motoru za moji snahu ušetřit, lenost, nebo prostě jen nevědomost. Cink nastane, když vlivem nedostatečného mazání (nedostatek oleje, nevyměněný olej, silikonem ucpané mazací kanálky, silikonem ucpané olejové čerpadlo) dojde k přehřátí hlavy motoru a jeden nebo i oba ventily nestačí dostatečně rychle uskočit před blížícím se kamarádem pístem :). Velkej brácha píst je pěkně rozjetej a uštědří chudáku ventilovy pořádnou ránu. Ventil se více či méně ohne přestane těsnit, motor ztratí tlaky, zastaví se a je vymalováno (to je ta lepší varianta).Buch Scénář stejný, ale větší škody. Pokud ventil zůstane například po „cink“ ve spalovací prostoru otálet trvale, nevyhnutelné další srážky s pístem nadělají mnohem větší paseku než prosté cink. Odnese to samotný píst, protože se většinou o ventil urazí jeho části, které potom až do zastavení motoru masakrují povrch spalovacího prostoru, válec, ventily, svíčku a zbytky pístu samotného.Řach Řach je zlý, velice zlý zvuk. Provází ho mnohdy oblak kouře, stříkající olej a poletující kusy hliníku. Píst si prostě v určitém okamžiku řekne, že už toho bylo dost a ve válci se zasekne. Kliková hřídel, což je rotující pořádný kus železa ovšem nedokáže brzdit tak rychle a odnese to většinou ojnice, která praskne v nejslabším místě a začne ve smrtelné křečí masakrovat všechno co jí přijde do cesty a co má na dosah. Velice ráda přitom občas na mě jukne i ven karterem, aby mi vlastními slovy připomněla jak jsem to s tím svým šetřením a kutilstvím pěkně podělal. Blbá Čína? Nene přátelé, v tomto případě bohužel si musím přiznat, já blbej českej lajdák kutil.