logotyp

Cink, Buch, Řach

Sveřepý masochysmus českého kutila, aneb jak zničit motor, nadřít se a ještě ke všemu to „myslet dobře“.

Je to už nějaký ten pátek co mne mé životní cesty přivedly mezi přátelé, kteří jezdí čínské bajky, rozohněně obhajují svoje názory na to zda čínu ano či ne a i přes ty všechny flejmy musím říct, že mám ty kluky opravdu rád. Ovšem moje výzva tentokrát nebude putovat k vám mí poučení a odpovědní přátelé, ale k té bezejmenné tváří za vašimi zády. K tomu uživateli čínského motoru, který se pouští do jeho „opravy“, aniž by k tomu měl potřebné znalosti, vybavení a součástky. Moje výzva zní. „Český sveřepý kutile, nenič čínské motory, neubližuj jim. I když jsou levné a ve tvých rukou bezbranné, jsou krásné, mají duši a máme je rádi“.

Ne všechno co má horizontální válec je fichtl!

Čtyřtaktní čínský motor je na kvalitním mazání olejem z karteru závislý mnohem více než dvoutakt typu fichtl, který je mazán i olejem obsaženým přímo ve spalované směsi. Rozvod oleje v motoru i když to tak nemusí být na první pohled patrné, je docela složitá a promyšlená věc a jeho narušení kvůli lajdáctví či neznalosti je velmi snadné a mnohdy pro motor fatální. Příčin může být několik, ale já bych se rád rozepsal o jedné, u které mne opravdu vyděsilo, jak moc je to rozšířený nešvar.
Silikon, silikon, silikon... kurva zase ten silikon, za to by se mělo střílet.

Kolikrát jsem slyšel tato slova z úst servisního technika když jsem tam přinesl vykoupený motor na opravu s kartery zapaplanými tou červenou nebo černou sračkou. Kolik bylo zbytečných repasí takto zničených motorů, kolik uchošťourů bylo spotřebováno, aby byly vydolovány kusy silikonu z olejového čerpadla a olejových kanálků. Kolik nožů bylo otupeno při čištění karterů, kolik hodin stráveno a kolik nadávek na tvé jméno kutile bylo vyřčeno. A stejně je všechno marné, stejně další kutil slepý ke všem výtkám, spíláním a důkazům vymačkává ze své tuby ten motorokaz na další karter či válec. No a co bude dál? Cink, Buch, Řach, nadávky, uchošťoury, otupené nože, nadávky, nadávky, nadávky. A proč to všechno? Je to snad kvůli ušetření pár set korun za kompletní těsnící sadu na motor? Je to lenost, nevědomost, nebo pouštění se do věcí které bych měl raději svěřit odborníkovi? Nevím, snad to bude nějaká zvrhlá kombinace toho všeho. Kdy se tento koloběh ze kterého má prospěch snad jen výrobce náhradních dílů na motory uzavře? To nevím, ale mám naději, že tento článek snad pomůže toto „kolo osudu“ alespoň trochu zpomalit.

Cink

Cink je hodný „levný“ trest mého motoru za moji snahu ušetřit, lenost, nebo prostě jen nevědomost. Cink nastane, když vlivem nedostatečného mazání (nedostatek oleje, nevyměněný olej, silikonem ucpané mazací kanálky, silikonem ucpané olejové čerpadlo) dojde k přehřátí hlavy motoru a jeden nebo i oba ventily nestačí dostatečně rychle uskočit před blížícím se kamarádem pístem :). Velkej brácha píst je pěkně rozjetej a uštědří chudáku ventilovy pořádnou ránu. Ventil se více či méně ohne přestane těsnit, motor ztratí tlaky, zastaví se a je vymalováno (to je ta lepší varianta).

Buch

Scénář stejný, ale větší škody. Pokud ventil zůstane například po „cink“ ve spalovací prostoru otálet trvale, nevyhnutelné další srážky s pístem nadělají mnohem větší paseku než prosté cink. Odnese to samotný píst, protože se většinou o ventil urazí jeho části, které potom až do zastavení motoru masakrují povrch spalovacího prostoru, válec, ventily, svíčku a zbytky pístu samotného.

Řach

Řach je zlý, velice zlý zvuk. Provází ho mnohdy oblak kouře, stříkající olej a poletující kusy hliníku. Píst si prostě v určitém okamžiku řekne, že už toho bylo dost a ve válci se zasekne. Kliková hřídel, což je rotující pořádný kus železa ovšem nedokáže brzdit tak rychle a odnese to většinou ojnice, která praskne v nejslabším místě a začne ve smrtelné křečí masakrovat všechno co jí přijde do cesty a co má na dosah. Velice ráda přitom občas na mě jukne i ven karterem, aby mi vlastními slovy připomněla jak jsem to s tím svým šetřením a kutilstvím pěkně podělal.

Blbá Čína? Nene přátelé, v tomto případě bohužel si musím přiznat, já blbej českej lajdák kutil.

02.02.2015 00:00 radek

Alba uživatelů

Belgarda 2021/2022

alba

Vybrané články:

YAMAHA TT600S „Belgarda“

Projekt stavby endura pro radost na rámu YAMAHA TT600S

Africa Twin, přípravy na cestu

Přípravy na enduro výjez do Albánie

Projekt YAMAHA XT600 „Beast“

Projekt stavby nekompromisního endura z dílů co dům dal. Povedlo se to? No to si pište ;).

Legenda je doma :)

Hledá se nemocný kus za rozumný peníz. Pouze první generace s tachometrem do obludných 220mil

Nevyhnutelné

Dávno vím, že to není o tom, jestli budu mít doma Hayabusu, jediná otázka je kdy to bude a která to bude :).

XT600 2kf Phoenix

Curriculum vitae of Phoenix :)

Bábovka 2017

opičí sraz u Ivana po deváté

YAMAHA XT600

O mých Yamahách XT600

HONDA Africa Twin

a dream come true

Dominátor vajíčkový test

Dominátor se stal velmi rychle mojí oblíbenou motorkou

HONDA NX 650 Dominátor

Moje první cestovní enduro. Ročník 1988

Když se řekne tlumič...

Repase tlumiče WP z KTM 80 MX 1986

Neposrat se!

aneb, jak se z prodlouženého víkendu v Rakousku v pěti lidech, stane nezapomenutelný týden jen ve dvou v Rakousku, Slovinsku a Itálii.

CH.M.B. Special Parts

Vývoj speciálních dílů pro custom úpravy motocyklů

KTM 125 čtyřtakt? Blbej nápad!

Povídání o mojí ''nové'' krosce

500 kilometrů v sedle

Příběh o opičím hrdinovi se šťastným koncem.

Motoemotion 2014 na Opicích

V sobotu se pár z nás vydalo na motorkářskou akci na Máchovo jezero.

Seriózní ohlédnutí účastníka za akcí - Kovbojovo Motoranch 2013

Hned v záhlaví prozradím, že má reportáž si klade dva velké cíle.

Lešanské blátobraní

A pak že se v zimě nejezdí :)

„P“ jako PITbike

Pochmurné počasí přináší prostor pro pochybnou poezii :)

Páteční krosení

Blatník mám, tak jdu jezdit. Počasí moc příjemné, tak jsem toho dneska najezdil docela dost.

Pitem do města, aneb (doma to nezkoušejte :)

Tak jsem jel s Pitbajkem na poštu, do nedalekého městečka. Přirozeně jsme nejel po silnici, ale po přilehlých polních cestách, poli lese a všem možném, co mi přišlo do cesty. Ramenu zákona jsem však neunikl.

Další upgrade motoru CH.M.B. 01 OHC :)

Více po registraci v sekci pro registrované

CH.M.B. 01 projížďka do Loun a na Ranou

Je pondělí odpoledne a je docela pěkně, takže kam se vydáme?

CH.M.B. 01 první delší cesta 620km, výlet na Jižní Moravu

Když jsem vyjížděl, měl motor něco málo přes 300km...

Kokořínsko

Dneska byl výlet ve znamení slunce, přírody, zatáček a plného plynu :)

24.7.2011 hora Milešovka 867m n. m.

Výlet na Milešovku byl naplánovaný na popoledni, ale jak už to u nás bývá, než jsme se vykydlili, tak byl skoro večer. Cesta byla příjemná, v dálce jsme viděli hrad Hazemburk, který jsem navštívili na jednom z předchozích motovýletů
HOME
home

Created by © 2019 - 2024ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek