logotyp

LED podsvícení přístrojové desky, silikonový LED pásek ala Jirka Sup

Originální podsvícení přístrojové desky ZIPP PRO 50 je tak mizerné, že odečítání údajů z přístrojů v noci zvládnete jedině s brýlemi pro noční vidění. Protože se nightvision nevejde pod štítek helmy a také s ohledem na věčné problémy s dobíjením, jsem se rozhodl konečně provést plánovanou úpravu podsvícení budíku na LED.

Jirka Sup mi poslal silikonový LED pásek, který na úpravu podsvícení použil on. Led pásek má 48 cm svítí bíle je  zalitý do silikonu (takže je vodotěsný, což je v této aplikaci ale jedno) a jeho odběr je 280mA (měřeno při 12,7V z baterie). Konstrukce tohoto pásku umožnuje nalepit ho z boku takže diody pak svítí nahoru. Když už je přístrojovka rozebraná, je ideální čas udělat úpravu otáčkoměru, aby ukazoval v celé škále.

Změřil jsem i ostatní žárovky co tu mám na stole nachystané na výměnu a původní, třeba se to bude někomu hodit:

Žárovka Označení Odběr mA Příkon W Poznámka
Originální žárovka T10 T10 7W *** 113 1,44 Přesto, že žárovka má na sobě napsáno 7W, svítí jako za dušičky a dle měřen ímá jen 1,5W
LED žárovka T10 EVI Tech serries CAR LED BULB DC12V, bílá
T10-W2.1x9.5D-1LED
28 0,36 Nejlevnější co jsem našel, asi dvacka za kus (kupováno v Globusu)
LED žárovka T10 R.EVOLUTION MOTORBIKE LAMPADE T10 W2,1X9,5D
BEST QUALITY LIGHT PLUS + 50% di LUMINOSTA
12V - 5WATT
22 0,28 Koupil jsem je do předních světel jako parkovačky, říkal jsem si že epší svítivost se tam bude hodit. Bohužel, přesto, že žárovky stály cca 3x tolik než ty o řádek výše, tak mají měnší odběr a menší svítivost. Příště nedat na obal a reklamní kecy :/.
LED pásek Silikonový, 48 cm, bílý, DIY LED AUTO LAMP TYPE R 280 3,56  
Žárovka H6M 35/35W Originální žárovka z předního světla potkávačka 2510 31,88  
Žárovka H6M 35/35W Originální žárovka z předního světla dálka 2530 32,13  
Žárovka H6M 35/35W Originální žárovka z předního světla obě vlákna 5040 64,01  

Demontáž přístrojové desky je brnkačka. Je třeba odšroubovat dvě matky po stranách, které přes silentbloky upevňují přístrojovku k rámu. Dále odšroubovat náhon tachometru a rozpojit dva velké konektory. Zůstane Vám v ruce přístrojovka s dvěma kabely a na konci každého z nich konektor.

Celkovou úsporu proudu úpravou na LED podsvícení jsem spočítal na cca 200mA což je opravdu zanedbatelná úspora (mělo to být více, ale jak se ukázalo, původní žárovky neodebírají 7W jak je na nich napsáno, ale jen cca 1,5W). Přínos je tedy hlavně v tom, že na přístroje bude konečně vidět, takže jdeme na to:

 

 

Zbude hrst žárovek, že by jste si s nima mohli pomalu otevřít obchod.

Ještě varianta s jinou expozicí

Při fotografování se ztlumenou expozicí vyniknou slabá místa podsvícení. Zkoušel jsem umístit LED pásek různým způsobem a toto umístění mělo slabých míst nejméně.

No a tohle je výsledek. Vyndaný gumový kroužek kolem ciferníku otáčkoměru pustí trochu světla, takže je vidět i ručika otáčkoměru (aspoň trochu :)

Opět je třeba dát pozor na polaritu, u žárovek co jsem koupil není + označené, takže jsem ho musel nejdřív určit a pak dát žárovku do patice. Zelený drát opět mínus.

Pro kontrolky blinkrů, neutrálu a dálkoých světel jsem použil LED žárovky T10. Ty nejlevnější (cca 20Kč za jednu)

Spodní patici T10 původního podsvícení u tachometru jsem uštípnul, přiletoval k ní vodič od LED pásku a zajistil smršťovací bužírkou. Pozor na polaritu, LED diody nesvítí, když je přepólujete (narozdíl od klasické žárovky). Doporučuji si před zkompletováním polaritu ověřit a správně přiletovat hned na poprvé :). Ve stávajícím rozvodu je mínus většinou zelený drát a plus ten druhý (u této žárovky červený), ale u soudruhů v číně bych nespoléhal, že to není náhoda :)

Sředovou přepážku jsem prořízl, protože pásek co jsem použil nejde stříhat. Elegantnější řešení by bylo použít samostatný pásek pro každý budík. Dále jsem amputoval stínítka T10 patic původního podsvícení, protože by zastinovaly části budíků (původní žárovky jsem samozřejmě vyndal, ale patice jsem nechal na místě, aby do přístrojovky nelezli pavouci. Vylepení jsem udělal v některých místech přes molitanový tesnící pásek (takový ten co se lepí do oken), abych dostal ledky od okraje. Když byl pásek nalepený přímo na okraji, nebylo podsvícení optimání. Pro nalepení jsem použil oboustrannou pásku. Kdyby byl pásek trochu delší, byl by výsledek lepší, takhle není úplně celý palivoměr podsvícený, ale i tak je to celkem v poho.

Po sundání víka je třeba vyšroubovat kroutík na nastavování počítadla km (otáčením na druhou stranu, než se nuluje počítadlo), odšroubovat tachometr (dva šrouby) a odšroubovat otáčkoměr (dva šrouby). Šrouby pro otáčkoměr jsou kratší než pro tachometr, tak doporučuji je nepoplést. Palivoměr může zůstat na místě. Gumový kroužek z ciferníku otáčkoměru jsem sundal, aby se světlo alespoň trochu odráželo na ručičku otáčkoměru, která jinak není vůbec vidět.

Šrouby jsou po obvodu, je jich myslím 5.

23.03.2012 00:00 Radek (admin)

Alba uživatelů

Belgarda 2021/2022

alba

Vybrané články:

YAMAHA TT600S „Belgarda“

Projekt stavby endura pro radost na rámu YAMAHA TT600S

Africa Twin, přípravy na cestu

Přípravy na enduro výjez do Albánie

Projekt YAMAHA XT600 „Beast“

Projekt stavby nekompromisního endura z dílů co dům dal. Povedlo se to? No to si pište ;).

Legenda je doma :)

Hledá se nemocný kus za rozumný peníz. Pouze první generace s tachometrem do obludných 220mil

Nevyhnutelné

Dávno vím, že to není o tom, jestli budu mít doma Hayabusu, jediná otázka je kdy to bude a která to bude :).

XT600 2kf Phoenix

Curriculum vitae of Phoenix :)

Bábovka 2017

opičí sraz u Ivana po deváté

YAMAHA XT600

O mých Yamahách XT600

HONDA Africa Twin

a dream come true

Dominátor vajíčkový test

Dominátor se stal velmi rychle mojí oblíbenou motorkou

HONDA NX 650 Dominátor

Moje první cestovní enduro. Ročník 1988

Když se řekne tlumič...

Repase tlumiče WP z KTM 80 MX 1986

Neposrat se!

aneb, jak se z prodlouženého víkendu v Rakousku v pěti lidech, stane nezapomenutelný týden jen ve dvou v Rakousku, Slovinsku a Itálii.

CH.M.B. Special Parts

Vývoj speciálních dílů pro custom úpravy motocyklů

KTM 125 čtyřtakt? Blbej nápad!

Povídání o mojí ''nové'' krosce

500 kilometrů v sedle

Příběh o opičím hrdinovi se šťastným koncem.

Motoemotion 2014 na Opicích

V sobotu se pár z nás vydalo na motorkářskou akci na Máchovo jezero.

Seriózní ohlédnutí účastníka za akcí - Kovbojovo Motoranch 2013

Hned v záhlaví prozradím, že má reportáž si klade dva velké cíle.

Lešanské blátobraní

A pak že se v zimě nejezdí :)

„P“ jako PITbike

Pochmurné počasí přináší prostor pro pochybnou poezii :)

Páteční krosení

Blatník mám, tak jdu jezdit. Počasí moc příjemné, tak jsem toho dneska najezdil docela dost.

Pitem do města, aneb (doma to nezkoušejte :)

Tak jsem jel s Pitbajkem na poštu, do nedalekého městečka. Přirozeně jsme nejel po silnici, ale po přilehlých polních cestách, poli lese a všem možném, co mi přišlo do cesty. Ramenu zákona jsem však neunikl.

Další upgrade motoru CH.M.B. 01 OHC :)

Více po registraci v sekci pro registrované

CH.M.B. 01 projížďka do Loun a na Ranou

Je pondělí odpoledne a je docela pěkně, takže kam se vydáme?

CH.M.B. 01 první delší cesta 620km, výlet na Jižní Moravu

Když jsem vyjížděl, měl motor něco málo přes 300km...

Kokořínsko

Dneska byl výlet ve znamení slunce, přírody, zatáček a plného plynu :)

24.7.2011 hora Milešovka 867m n. m.

Výlet na Milešovku byl naplánovaný na popoledni, ale jak už to u nás bývá, než jsme se vykydlili, tak byl skoro večer. Cesta byla příjemná, v dálce jsme viděli hrad Hazemburk, který jsem navštívili na jednom z předchozích motovýletů
HOME
home

Created by © 2019 - 2024ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek