logotyp

Výroba projektorových reflektorů část I

Kdysi jsem četl, že svoboda je definována možnostmi volby. Inu co si budeme namlouvat, v noci asi jezdit na motorce nikdo z nás moc nechce, ale přecijen je jistý politický rozdíl mezi těmi co nechtějí a těmi co ani vlastně nemůžou. Já jsem do nedávna patřil k těm, co nemohli (i přesto, že občas museli) a tak jsem se rozhodl probojovat mezi Vás ostatní, kteří můžou, ale i tak nechtějí :)

Vlastně je to docela dlouhá historie která začala... Né nebojte se, dneska nemám v úmyslu rozepisovat se ze široka ;). Koho by téma zajímalo, může si počíst o mých plánech na přestavbovou HID sadu a o trápení se žárovkami H6M (P15D) tady na portálu. Takže, tento počin se zrodil z čiré nutnosti, na kterou jsem narazil při přípravě CH.M.B. 01 na sezónu. Jedna ze žárovek v předním světlometu nesvítila a při bližší obhlídce, se ukázalo, že kromě roztavené patice konektoru je stínítko reflektoru popraskané (ulomené úchyty) a v reflektoru se jen tak povaluje. Po rozborce, jsem zjistil, že nejen, že se seškvařil konektor, ale i kolem obou patic žárovek je stínítko roztavené a plast zatekl do patice, takže žárovka nejde ani vyndat (prostě hnus ve své nejryzejší podobě).

První pokus o opravu
spočíval v nahřátí patic a jejich vysvobození ze stínítek, zalepení popraskaného stínítka, zalepení patic zpět do stínítka a nakonec rekonstrukce toho co zbylo z konektoru. Už ve chvíli kdy jsem toto dělal mi bylo jasné, že příčinu roztavení jsem tímto neodstranil a budu muset co nejrychleji věc řešit zásadnějším způsobem. Ty debilní žárovky H6M už nechci ani vidět, tak jsem se rozhodl sehnat klasické patice na halogen H4 (žárovka H4 má totiž docela podobnou ohniskovou vzdálenost jako původní H6M) a zalaminovat je do stínítek.

Vrakoviště
můj kamarád Martin provozuje vrakoviště BMW v Praze, slovo dalo slovo a jedno odpoledne jsem se u něj zjevil a prošel s ním celou jeho zásobu bavoráckých světel. Žel, přes veškerou snahu se nic nehodilo do mého plánu s heslem "dobré a pokud možno hodně levné". Průzkumem se ukázalo, že patice H4 se v BMW nevyskytují už celá staletí a všechny reflektory co připadaly cenově přijatelné byly buď moc velké, nebo jinak nevhodné. Když už jsme se loučili a já v podstatě odcházel s nepořízenou, zavedl mě Martin ještě k jednomu "vraku", který měl po bouračce osazené čínské kopie reflektorů. Světla to byla moc pěkná, pravé úplně nepoškozené a levé jen s prasklým předním sklem (tedy vlastně plastem) a rozbitým blinkrem a co bylo nejzajímavější, byly v nich projektory přiměřeně vhodné velikosti pro vestavbu do stávajících stínítek. Zdá se, že budu konečně zase svítit. Martin mi nabídl cenu 500,- za oba reflektory, když si je sám vymontuju a hlavně mu dám už pokoj, což byla nabídka která se neodmítá :).

Smrt tesařskou sekyrou
Já vím, je to barbarské, ale zkuste se jinak dostat do čínského reflektoru. Na nahřívání v troubě a podobné radosti jsem neměl elán a rozmlácení sekyrou se nakonec ukázalo jako velice efektivní řešení. Ze světel jsem po jejich "rozsekání" získal tyto použitelné součástky:
- dva projektory H1 pro potkávací světla (o ty mi hlavně šlo)
- dva zrcadlové dálkové reflektory H1
- čtyři svítící kroužky angel eyes
- jednu blinkrovou žárovku
- parkovací žárovky s paticí
- něco co vypadá jako světelné senzory
- a nějaké vysokosvítivé LED
Tak to nakonec vypadá, na docela dobrej zásek :)

Jdeme na to
Jak se dalo čekat, po pár prvních jízdách s provizorně opravenými reflektory jsem byl tam kde na začátku. Vlastně to bylo ještě o něco horší, protože už byly roztavené oba konektory a jeden z nich úplně na kaši, takže se vyzkratoval a roztavil se i spínač na řídítku. Takže mosty jsou spálené a teď už nezbývá, než do toho jít naplno. Projektory se do stávajícího pouzdra nevejdou ani náhodou, takže jsem začal s návrhem pouzdra nového ve sketchupu. Po pár hodinách měření a modelování jsem to vzdal, protože se mi nepodařilo ani pořádně zachytit tvar původního (beztvarého) pouzdra ze kterého jsem chtěl konstrukčně vycházet. Později jsem tedy přešel k výrobě různých papírových modelů, které pak měly sloužit jako kopyto pro výrobu laminátového pouzdra. Byla to docela pakárna, protože vždycky, když už jsem si myslel, že to mám se ukázalo, že to co jsem vyrobil se buď nevejde do motorky, nebo se do toho nevejdou ty projektory. Dokonce i u finálního návrhu který jsem už radostně vyrobil z laminátu jsem jaksi podcenil všechny "vleze/nevleze" zkoušky a musel jsem ho ještě půlku rozřezat a předělat :/. Inu nakonec se to ale povedlo a první hrubě neotesaná podoba reflektoru už je v provozu a odměňuje mě světlem ve srovnání s původním reflektorem nevídaným. Prozatím jsem po pracné rekonstrukci roztavených spínačů měl strach zapojit celých 110W na stávající elektroinstalaci, takže na potkávačky mám zapojené jedno světlo a na dálkové druhé. Ovšem i na jeden reflektor je jízda v noci celkem v pohodě (ve srovnání s původními bludičkami svítícími všude jen ne na silnici).

Na fotkách níže jsou zachyceny nejdůležitější momenty výroby a i nějaké to současné svícení, tak můžete kouknout. K finálnímu dokončení chybí ještě dvě vrstvy laminátu a lak na pouzdro, vyrobit matná černá stínítka pod projektory, naimplementovat spínací relátka a pojistku (aby se už nemohla opakovat akce s roztaveným spínačem na řídítku). Tak pokračování příště.

A teď se můžu konečně svobodně rozhodnout, že v noci na motorce jezdit nebudu ;)

Myslím, že tohle jsou ty reflektory, ale už to ze střepů zpětně nezjistím :)

Projektory vysekané z reflektorů BMW.

Držák projektorů pro výrobu kopita je z plovoucí podlahy (Inu co dům dal :).

Ladění osy projektoru, nakonec se to docela povedlo, světla svítí kam mají.

Finální umístění projektoru pod sklo reflektoru.

Výroba kopyta pro laminování, kopit jsem vyrobil několik a při této činnosti zemřelo mnoho papundeklových krabic a lepící pásky, čest jejich památce.

Výroba kopyta pro laminování.

Nakonec se tvar od původního pouzdra zásadně neliší, jen je mohutnější okolo projektorů, protože ty se do původního pouzdra nevešly ani náhodou.

Uchycení pouzdra je na stávající sloupky na kterých bylo i původní pouzdro.

První osazení, polotovarů na motorku pro testy v provozu.

Takhle ošklivě to zatím vypadá

Ale svítí to a dokonce to svítí tam kam má :)

A svítí to celkem dost

Blik :)

Takže už je i vidět, kam človek jede

11.06.2013 00:00 Radek (admin)

Alba uživatelů

Belgarda 2021/2022

alba

Vybrané články:

YAMAHA TT600S „Belgarda“

Projekt stavby endura pro radost na rámu YAMAHA TT600S

Africa Twin, přípravy na cestu

Přípravy na enduro výjez do Albánie

Projekt YAMAHA XT600 „Beast“

Projekt stavby nekompromisního endura z dílů co dům dal. Povedlo se to? No to si pište ;).

Legenda je doma :)

Hledá se nemocný kus za rozumný peníz. Pouze první generace s tachometrem do obludných 220mil

Nevyhnutelné

Dávno vím, že to není o tom, jestli budu mít doma Hayabusu, jediná otázka je kdy to bude a která to bude :).

XT600 2kf Phoenix

Curriculum vitae of Phoenix :)

Bábovka 2017

opičí sraz u Ivana po deváté

YAMAHA XT600

O mých Yamahách XT600

HONDA Africa Twin

a dream come true

Dominátor vajíčkový test

Dominátor se stal velmi rychle mojí oblíbenou motorkou

HONDA NX 650 Dominátor

Moje první cestovní enduro. Ročník 1988

Když se řekne tlumič...

Repase tlumiče WP z KTM 80 MX 1986

Neposrat se!

aneb, jak se z prodlouženého víkendu v Rakousku v pěti lidech, stane nezapomenutelný týden jen ve dvou v Rakousku, Slovinsku a Itálii.

CH.M.B. Special Parts

Vývoj speciálních dílů pro custom úpravy motocyklů

KTM 125 čtyřtakt? Blbej nápad!

Povídání o mojí ''nové'' krosce

500 kilometrů v sedle

Příběh o opičím hrdinovi se šťastným koncem.

Motoemotion 2014 na Opicích

V sobotu se pár z nás vydalo na motorkářskou akci na Máchovo jezero.

Seriózní ohlédnutí účastníka za akcí - Kovbojovo Motoranch 2013

Hned v záhlaví prozradím, že má reportáž si klade dva velké cíle.

Lešanské blátobraní

A pak že se v zimě nejezdí :)

„P“ jako PITbike

Pochmurné počasí přináší prostor pro pochybnou poezii :)

Páteční krosení

Blatník mám, tak jdu jezdit. Počasí moc příjemné, tak jsem toho dneska najezdil docela dost.

Pitem do města, aneb (doma to nezkoušejte :)

Tak jsem jel s Pitbajkem na poštu, do nedalekého městečka. Přirozeně jsme nejel po silnici, ale po přilehlých polních cestách, poli lese a všem možném, co mi přišlo do cesty. Ramenu zákona jsem však neunikl.

Další upgrade motoru CH.M.B. 01 OHC :)

Více po registraci v sekci pro registrované

CH.M.B. 01 projížďka do Loun a na Ranou

Je pondělí odpoledne a je docela pěkně, takže kam se vydáme?

CH.M.B. 01 první delší cesta 620km, výlet na Jižní Moravu

Když jsem vyjížděl, měl motor něco málo přes 300km...

Kokořínsko

Dneska byl výlet ve znamení slunce, přírody, zatáček a plného plynu :)

24.7.2011 hora Milešovka 867m n. m.

Výlet na Milešovku byl naplánovaný na popoledni, ale jak už to u nás bývá, než jsme se vykydlili, tak byl skoro večer. Cesta byla příjemná, v dálce jsme viděli hrad Hazemburk, který jsem navštívili na jednom z předchozích motovýletů
HOME
home

Created by © 2019 - 2024ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek