Vlastně je to docela dlouhá historie která začala... Né nebojte se, dneska nemám v úmyslu rozepisovat se ze široka ;). Koho by téma zajímalo, může si počíst o mých plánech na přestavbovou HID sadu a o trápení se žárovkami H6M (P15D) tady na portálu. Takže, tento počin se zrodil z čiré nutnosti, na kterou jsem narazil při přípravě CH.M.B. 01 na sezónu. Jedna ze žárovek v předním světlometu nesvítila a při bližší obhlídce, se ukázalo, že kromě roztavené patice konektoru je stínítko reflektoru popraskané (ulomené úchyty) a v reflektoru se jen tak povaluje. Po rozborce, jsem zjistil, že nejen, že se seškvařil konektor, ale i kolem obou patic žárovek je stínítko roztavené a plast zatekl do patice, takže žárovka nejde ani vyndat (prostě hnus ve své nejryzejší podobě). První pokus o opravu spočíval v nahřátí patic a jejich vysvobození ze stínítek, zalepení popraskaného stínítka, zalepení patic zpět do stínítka a nakonec rekonstrukce toho co zbylo z konektoru. Už ve chvíli kdy jsem toto dělal mi bylo jasné, že příčinu roztavení jsem tímto neodstranil a budu muset co nejrychleji věc řešit zásadnějším způsobem. Ty debilní žárovky H6M už nechci ani vidět, tak jsem se rozhodl sehnat klasické patice na halogen H4 (žárovka H4 má totiž docela podobnou ohniskovou vzdálenost jako původní H6M) a zalaminovat je do stínítek.Vrakoviště můj kamarád Martin provozuje vrakoviště BMW v Praze, slovo dalo slovo a jedno odpoledne jsem se u něj zjevil a prošel s ním celou jeho zásobu bavoráckých světel. Žel, přes veškerou snahu se nic nehodilo do mého plánu s heslem "dobré a pokud možno hodně levné". Průzkumem se ukázalo, že patice H4 se v BMW nevyskytují už celá staletí a všechny reflektory co připadaly cenově přijatelné byly buď moc velké, nebo jinak nevhodné. Když už jsme se loučili a já v podstatě odcházel s nepořízenou, zavedl mě Martin ještě k jednomu "vraku", který měl po bouračce osazené čínské kopie reflektorů. Světla to byla moc pěkná, pravé úplně nepoškozené a levé jen s prasklým předním sklem (tedy vlastně plastem) a rozbitým blinkrem a co bylo nejzajímavější, byly v nich projektory přiměřeně vhodné velikosti pro vestavbu do stávajících stínítek. Zdá se, že budu konečně zase svítit. Martin mi nabídl cenu 500,- za oba reflektory, když si je sám vymontuju a hlavně mu dám už pokoj, což byla nabídka která se neodmítá :).Smrt tesařskou sekyrou Já vím, je to barbarské, ale zkuste se jinak dostat do čínského reflektoru. Na nahřívání v troubě a podobné radosti jsem neměl elán a rozmlácení sekyrou se nakonec ukázalo jako velice efektivní řešení. Ze světel jsem po jejich "rozsekání" získal tyto použitelné součástky: - dva projektory H1 pro potkávací světla (o ty mi hlavně šlo) - dva zrcadlové dálkové reflektory H1 - čtyři svítící kroužky angel eyes - jednu blinkrovou žárovku - parkovací žárovky s paticí - něco co vypadá jako světelné senzory - a nějaké vysokosvítivé LED Tak to nakonec vypadá, na docela dobrej zásek :)Jdeme na to Jak se dalo čekat, po pár prvních jízdách s provizorně opravenými reflektory jsem byl tam kde na začátku. Vlastně to bylo ještě o něco horší, protože už byly roztavené oba konektory a jeden z nich úplně na kaši, takže se vyzkratoval a roztavil se i spínač na řídítku. Takže mosty jsou spálené a teď už nezbývá, než do toho jít naplno. Projektory se do stávajícího pouzdra nevejdou ani náhodou, takže jsem začal s návrhem pouzdra nového ve sketchupu. Po pár hodinách měření a modelování jsem to vzdal, protože se mi nepodařilo ani pořádně zachytit tvar původního (beztvarého) pouzdra ze kterého jsem chtěl konstrukčně vycházet. Později jsem tedy přešel k výrobě různých papírových modelů, které pak měly sloužit jako kopyto pro výrobu laminátového pouzdra. Byla to docela pakárna, protože vždycky, když už jsem si myslel, že to mám se ukázalo, že to co jsem vyrobil se buď nevejde do motorky, nebo se do toho nevejdou ty projektory. Dokonce i u finálního návrhu který jsem už radostně vyrobil z laminátu jsem jaksi podcenil všechny "vleze/nevleze" zkoušky a musel jsem ho ještě půlku rozřezat a předělat :/. Inu nakonec se to ale povedlo a první hrubě neotesaná podoba reflektoru už je v provozu a odměňuje mě světlem ve srovnání s původním reflektorem nevídaným. Prozatím jsem po pracné rekonstrukci roztavených spínačů měl strach zapojit celých 110W na stávající elektroinstalaci, takže na potkávačky mám zapojené jedno světlo a na dálkové druhé. Ovšem i na jeden reflektor je jízda v noci celkem v pohodě (ve srovnání s původními bludičkami svítícími všude jen ne na silnici). Na fotkách níže jsou zachyceny nejdůležitější momenty výroby a i nějaké to současné svícení, tak můžete kouknout. K finálnímu dokončení chybí ještě dvě vrstvy laminátu a lak na pouzdro, vyrobit matná černá stínítka pod projektory, naimplementovat spínací relátka a pojistku (aby se už nemohla opakovat akce s roztaveným spínačem na řídítku). Tak pokračování příště. A teď se můžu konečně svobodně rozhodnout, že v noci na motorce jezdit nebudu ;)