Jediné co bylo třeba udělat před rozborkou, byl přepis a to jsem zvládl velice rychle. Technická proběhla bez problémů, protože jak víme na technické se nic důležitého nekontroluje. Musíte mít jen na všem správné popisky a musí vám to všecko blikat a svítit, což Afrika dělala.
Pak nastalo odstrojení a soupiska toho co je potřeba koupit a opravit, než skutečně vyjedeme na silnici. Nebudu se tady rozepisovat o tom, že při odstrojování vylézaly na povrch další a další problémy. To se prostě dalo čekat a s tím jsem i Afriku kupoval a počítal s tím. Ničím jsem se nestresoval, prostě jsem si jen užíval krásnou práci na odblešení mého nového úžasného motocyklu :).
Po odstrojení jsem začal motorem. Endoskopie prozradila, že zadní válec byl nedávno měněn, to je dobrá zpráva. Dá se očekávat, že při té příležitosti někdo motoru věnoval nějakou péči. Většina dílů motoru včetně karterů je označena bílou fixou. Z toho jsem usoudil, že motor měl někdo v parádě a rozebíral ho kompletně. Rukopis a použití originálních těsnění místo prasáckého silikonu ukazuje, že to asi nebylo v Čechách :), to je další dobrá zpráva. Z motoru teče olej jako Dunaj, naštěstí to byla jen prkotina kterou jsem dokázal rychle odstranit bez vyndavání motoru z rámu. Přední válec je vyběhaný, ale tlaky má v servisním limitu a stejné, jako zadní který vypadá podle stavu honování jako nový. Z toho jsem vydedukoval, že někoho napadlo vyměnit pístní kroužky. Po tom co se ukázalo, že tlaky jsou OK a unik oleje není způsoben poškozením karterů, nebo něčím jiným, co bych musel řešit akutní rozborkou, se mi na tváři usadil úsměv jako rohlík. Tak já opravdu ještě letos budu jezdit! Ventilové simerinky budou rovněž nové, žádné stopy po stékání oleje po ventilovém dříku nejsou patrné ani u jednoho ventilu. Ventilové vůle byly nastaveny mimo limit, ale soudím, že to dělal někdo aniž by si přečetl v manuálu jak to má být nastavené a udělal to tak nějak od oka. Nutno ještě podotknout, že na vyndání svíček jsem si musel vyrobit speciální svíčák na malou golu. Už jsem po něm toužil na Dominátoru, kde byla také svíčka tragicky přístupná, tak jsem to vyřešil jednou pro vždy výrobou malého nástavce, který budu vozit s sebou jako příslušenství malé gola sady. Všechny čtyři svíčky byly celkem dobré, ale radši jsem je vyměnil.
Další na řadu přišlo palivové čerpadlo. Tomu se zapekly kontakty v podstatě ihned jak jsem se s motorkou rozjel k domovu. Čerpadlo jsme rozebral, kontakty částečně zrepasoval a nastavil, udělal jsem novou kabeláž, čerpadlo vyčistil a funguje jak má (příští sezonu by mělo stačit jen vyměnit kontakty za nové). Zapojení čerpadla bylo napřímo, to v praxi znamená, že čerpadlo jede i když se motor netočí. To je samozřejmě dobré pro studené starty, ale nedokážu domyslet, jaké by to mělo důsledky na dlouhých cestách, takže jsem zprovoznil obě zapojení a jen přepojením konektoru můžu mít čerpadlo napřímo, nebo tak jak je zapojené v originále. Karburátory. Tak tady moc veselo nebylo :/. Jedna membrána je na kraji lehce protržená od toho jak karburátor někdo špatně složil. Pokud bych to tak nechal, určitě bude prasklina časem pokračovat. Novou membránu jsem ani neuvažoval, dal bych za ni nejspíše jako za celou Afriku, takže jsem sháněl celé karburátory. Nesehnal jsem ale zrovna na RD07. Kamarád co se stavoval u mě pro díly mi řekl, že má kouzelné lepidlo a že s ním membrány lepí a že to drží v pohodě roky, takže volba jasná, hned jsem se k němu objednal :). Karbecy prošly kompletním odhnojením v ultrazvuku, nastavením do výchozího nastavení podle servisního manuálu a pak jsem vyrazil na odborné lepení. Synchronizace karburátorů nebyla zdaleka taková sranda jak jsem si představoval. Můj hydrostatický přístroj se ukázal jako na dvouvál problematicky použitelný a prostě jsem to do nuly nedostal. Ale i tak motor vrní pěkně a až budu mít budíky na podtlaky tak to ještě zkusím jednou. Tripmaster si nepamatoval hodiny a nastavení. Je to u tohoto přístroje bohužel častý problém, nezbylo tedy než ho rozebrat a vyměnit na základní desce všechny kondenzátory, které ztratily v průběhu času kapacitu. Kondenzátory jsem koupil v ps electronic a výměna přesto, že jsou to SMD proběhla celkem snadno i s mojí ne příliš sofistikovanou mikropájkou. Oprava pomohla. Když už jsem byl v tom, vyměnil jsem všechny žárovky podsvícení budíků a tripmasteru. Mezitím mi přišel spotřebák, hlavně tedy ložiska do krku řízení, které už měly ciferník, jako hodiny na kostele, musely být původní a byly na tom opravdu zle. Když jsem sundal kola, čekalo na mne opět milé překvapení. Ložiska v kolech jsou nová a jsou to značková japonská ložiska KOYO co se dávají do prvovýroby. To opět ukazuje na zahraniční servis. Pro jistotu jsem ložiska vyndal, odloupal prachovky a přidal do originální vazelíny trochu Prolongu. Lanko a převodovku náhonu tachometru jsem také kompletně odhnojil a namazal osvědčenou Prolong vazelínou, abych se k tomu už nemusel v příštích letech vracet. Pak už to byly jen drobné opravy elektriky (nefungovala sahara a pár dalších věcí), vyčištění dráhy řetězu (řetězovka ještě chvíli vydrží), Výměna brzdové kapaliny a tak. Olej který minulý majitel vyměnit a nenajel na něm nic jsem dal zpátky, byla by škoda ho měnit. Tedy suma sumarum, kromě hromady servisní práce, na zprovoznění nebyly třeba žádné velké investice.
A jde se jezdit.Update 18.10.2016
Naježděno už mám spousty, musel jsem ještě poladit několik věcí. Předně jsem sundal hlavní stojan kterej neustále v terénu o něco mlátil a byl celkově k nesnesení (sundání stojanu znamenalo rozborka půl motorky). 3,4 a 5 kvalt už jsou hlučné, takže musím udělat komplet převodovku. Nerozhodl jsem se zda to udělám teď v zimě, nebo ještě sezonu 2017 odjezdím. Asi podle toho jaké výlety se pojedou příští rok a jestli bude něco z toho na Africe. Co se týká lakování, zalíbila se mi tak jak je a měnit barvu na vysněnou trikoloru v dohledné době nebudu (proč dělat z motorky která vypadá originálně, motorku kterou má každý a ještě za to dát ranec :). Ohledně okufrování na cestování jsem zatím nijak nepokročil. Do velkých kufrů se mi chce čím dál méně. Asi bych nejradši něco malého co by mohlo být až nad výfukem, aby to motorku zbytečně nerozšiřovalo.
Jinak je Afrika motocykl neskutečně obratný v terénu a rovněž živý a přítulný i na silnici. Kdybych se nebál, že si ho v území nikoho v těžkém terénu otluču, tak bych snad ani jiné enduro nepotřeboval :).
Africa Forever