16.3.2012 pátek - proběhla první skutečná testovací jízda.
Ujel jsem asi 30km, což bylo tak akorát, abych zkontroloval dotažení šroubů, řetězu a podobně.
Zajíždět budu se zbytkem loňského benzinu co zbyl v nádrži. Hned na začátek musím napsat, je to naprostá pecka!!! Absolutně jsem to nečekal takové. Jede to jako blázen (samo to srovnávám s tím co to jezdilo před tím, ne s nějakou Ducati :). S 14 zubovou rozetou v podstatě jedničku a dvojku nepotřebuju. Neumím si představit co by to dělalo s tou 12 zubovou originál, asi by byl problém udržet přední kolo na silnici :). Čtyřka bere už od nízkých otáček když to srovnám tak bez nadsázky asi jako jednička na 50ce. Ty kopce co jsem dříve řadil dvojku (ve dvou i jedničku) jedu na 4 a když za ni vezmu tak do toho kopce akceleruje, jako bych jel po rovině. Rozjíždím se na dvojku, jedničku tam nedávám. Abych jen nechválil, vypozoroval jsem následující drobné potíže:
- TZH má asi hodně velkej krouťák, takže i s tou 14 zubů rozetou při brzdění motorem to občas kope (může to být volným řetězem, ten jsem teď večer došponoval), ale myslím spíš, že cca při 40km v hodině už jsou otáčky na čtyřku moc malé (je to podtočené). Nevím uvidím zítra mám natankovanou plnou a hodlám to zítra zajet. Když to bude furt dělat budu muset sehnat ještě větší rozetu (nevím jestli se dělá 15 zubů a jestli se vejde).
- Vůbec jsem to zatím nezkoušel vytáčet, cca na čtvrt plynu to jede na 4 cca 65km v hodině (na terénu nezáleží, kopec nekopec jede to furt stejně) a to je max co jsem jel abych to hezky zajel :) Mám z dnešní jízdy ale pocit, že maximálka moc přes stovku nepůjde (subjektivní dojem) bez změny rozety, i když těch 9tisíc otáček co má motor točit může překvapit (vím ale prd kolik mi točil dneska protože otáčkoměr ukazuje kraviny to asi ví každý uživatel ZIPPky sám nejlépe).
- Spojku mám úplně vyšroubovanou ten závit u páčky vyšroubovaný a spojka stejně trochu chytá (když jsem stál v koloně tak jsem cítil, že je motor trochu v záběru).
- Na TZH mám řazení dolů a ještě dokola což je peklo, pořád si to pletu zvyk je zvyk :/
- Řazení ze začátku nešlo vůbec (strašně špatně), kromě jedničky se to už dost podalo a myslím, že to bude dobré (může to být ale i tou spojkou), zítra ji zkusím ještě něčím radši podložit. Rozhodně se to tam musí víc kopat než u 50ky (tam mi to padalo samo). Nahoru to jde fakt blbě tak si myslím, že kdyby to nemělo to řazení dolů, že bych si asi moc nezajezdil (takhle mám problém jenom při podřazování a to v podstat není potřeba).
- Motor má větší vibrace než 50ka. Není to nijak hrozné, ale je to už cítit. Možná se to po zajetí srovná, mám pocit že mi to 50ka taky dělala a po prvních 300km se to srovnalo, ale už si to všecko nepamatuju (portál nebyl a nebylo to kam zapsat :). Mám i pocit, že se mi motor taky podtáčel (ten pocit toho škubání se mi zdá, že už jsem to zažil, ale detaily si nemůžu vybavit).
- Budíky ukazují naprosté hovadny. Otáčkoměr známý problém, ale tady je to ještě markantnější, protože ten motor jde hodně z ostra do otáček a ta prodleva na ručičce je aspoň dvě sekundy. Taky to ukazuje jen do 4000 otáček (asi se zase vrátím, k hacku otáčkoměru šroubkem, i když jsem posledně neuspěl). Palivoměr zvýšenýma vibracema lítá nahoru a dolu jak zběsilej, trochu se to spravilo když jsem natankoval plnou, že se aspoň nemůže mlátit o tolik. Rychloměr, mi přijde, že ukazuje někdy o 10-20km víc než jedu (jako kdyby se nevracel) Už jsem ho měl jednou celej rozebranej a nic jsem na něm neviděl, asi to bude chtít holt novou přístrojovku. Jinak elektrika zatím vše funguje jak má (motor jsem jen připojil a vše se rozjelo). Nevím zatím jak s dobíjením, ale subjektivně mám pocit, že mi nějak víc svítí světla než na 50ce. Tak možná ten motor dává větší šťávu (zkusím časem proměřit).
- Motor o dost více než 50ka topí, olejový chladič asi není blbej nápad. Rozpaluje se i výfuk, kterej byl dřív jenom vlažnej.
- Je to hlučnější, zvuk je pěkně dunivej, ale více decibel. Už to není to šeptání co 50ka.
- Po první zkušební jízdě jsem ztratil jeden šroub kapotáže (našel jsem ho i s matkou hned u baráku, asi jsem ho zapomněl dotáhnout) a šroub, nebo závlačku (nevím co tam bylo která spojuje píst zadní kotoučovky s pákou brzdy). Oba šrouby jsem doplnil a rovnou udělal dotahovací "kolečko" všech šroubů na moto od zrcátek až po motor. Žádný další uvolněný šroub jsem už nepotkal.
17.3.2012 Dneska se chystám na trošku delší výlet.
V plánu je dojet na Nechranickou přehradu což je cca 170km tam i zpět. Před odjezdem jsem zkusil namontovat cyklo tachometr pro kontrolu rychlosti, okolní teploty a hodiny (ty mi chybí na přístrojovce, když chci vědět kolik je musím zastavit a podívat se na mobil). Ještě namazat řetěz a vyrážím. Dojmy z výletu:
- nakonec jsem dojel jen asi 10km za Slaný a pak jsem to otočil a jel domů (dobíjení).
- ujeto km cca 60 (celkem má motor tedy 90km)
- dobíjení nefunguje, bohužel po asi 35km baterka totálně kaput. Zhaslé kontrolky přístrojovky, když chci vidět co mám zařazeno tak musím vypnout světla. Palivoměr ukazuje půlku nádrže, když vypnu světla tak ukazuje plnou (asi má taky málo štávy). Jinak moto jede normálně i bez baterky, takže kromě toho, že nefunguje přístrojovka žádný problém (radši jsem to ale po chvíli otočil a jel domů).
- vibrace mi trochu vadí, nevím jestli s tím půjde něco udělat (napadlo mě podložit motor nějakou cca milimetr tlustou gumovou podložkou, uvidíme, třeba někdo jiný na něco přijdete, kdyžtak napiště do diskuze v kategorii pouze pro registrované .
- podtáčení motoru při brzdění motorem na čtyřku se mi zdá, že se trochu zlepšilo (subjektivně tak o 30%) buď pomohlo včerejší dotažení řetězu, nebo se motor zajíždí.
- řetěz jsem kontroloval ve Slaném (asi po 30km jizdy) zdá se, že se zase trochu povolil, nic jsem s tím zatím nedělal.
- dojmy z teploty motoru mám dobré. Nezdálo se mi, že by se nějak moc přehříval (smrděl méně než po včerejší kratší jízdě).
- jízdní vlastnosti paráda, táhne jako blázen, jak jsem psal už včera. Párkrát jsem nevydržel a vzal jsem za ni trochu víc. Motorka během pár sekund plynule akcelerovala. Tachometr hodně rychle přehoupne přes 80 a pak jakoby naráz spadne zpátky na 70 a víc už neukazuje (chytne se až rychlost klesne zase pod 70). Odhadem jsem se dostal asi k 90km/h a pak jsem zase rychle ubral plyn (jen takové pár vteřinové výpady, víc jsem se bál v záběhu). Párkrát jsem se nechal unést a zařadil pětku (alias neutrál) a musel čtyřku zase kopnout zpátky (pětku by to chtělo, nebo tu větší rozetu), takhle je to skoro jako s automatem vůbec si nezařadíte :), čtyřka a hotovo. Motorka se v 90km rychlosti chová celkem slušně (už jsem jezdil 90 i s původním motorem ale jenom po rovině, nebo z mírného kopce, tady v pohodě i do kopce je to zase trochu něco jiného).
- cyklotachometr neukazoval rychlost. Upevnil jsem snímač na vidlici a magnet přišrouboval na kotoučovku. Vzdálenost magnetu a snímače myslím, že je v normě, ale magnet i snímač jsou kvůli prostoru vyosené viz. foto (což možná vadí). Magnet i snímač jsou také oba na dost velkých kovových plochách což zřejmě pohlcuje část magnetické pole. Zkusím ještě na kotoučovku dát nějaký silnější magnet a když to bude k něčemu hodím výsledky do samostatného článku.
- doma kontrola všech šroubků, nic se nepovolilo a nic se neztratilo.
Tak to je prozatím vše, po další jízdě sem zase přidám další zkušenosti.
19.3.2012 Výlet do Prahy pro LED žárovky
Cesta co jsem jezdil celkem často na 50ce, tak byla možnost to porovnat. Samo sebou všecko v pohodě na čtyřku. Šťáva v baterii došla tradičně po 40km. Jirka SUP mi poslal typ nového dobíjení tak jsem ho u Karla v multimoto objednal a snad už konečně dám nabíječce prázdniny. Motor má opravdu výkon který se současným zpřevodováním nelze nijak využít. Řazení mi chybí takže definitivně padlo rozhodnutí na novou rozetu. Už jsem taktéž objednal 16 zubovou (stejnou co má Jirka viz jeho přestavba ).
Z vyježděné trasy jsem uhnul na Líbeznici a snažil se prokousat do Čakovic, tam to šlo ještě celkem dobře, zpátky jsem ovšem nechutně zakydlil. Když jsem vylezl z obchoďáku po sáhodlohém přehrabování led žárovek, viděl jsem v krásném slunečním podvečeru, že se nad obzorem stahují mračna a znich dolu visejí takové ty modré provázky. Říkal jem si, ještě že jsem vypadnul včas a vklidu stačím dojet domů než to začne padat i tady.
Tak jedu jedu a až do Líbeznice dobrý, pak nějak tu cestu nepoznávám. Názvy vesnic znějí povědomně, tak si říkám, že jsem asi na správné cestě, ale možná jedu trochu jinou souběžnou silnicí. V jakési podivné vesnici na křižovatce u kapličky definitivně zvítězil takový ten divný pocit a srabsky jsem vytáhl navigaci. Viděl jsem kus světa, než jsem se zase ocitl po 40 minutách ostré jízdy (v rámci zajížděcích tolerancí samozřejmě) zpět v Líbeznici :/. Tentokrát jsem se spolehl na navigaci, ale bohužel jsem zase skončil ve slepě uličce (tentokrát definitivní uzavírka). Nastavuji tedy objíždění uzavírky a projíždím zase krajem nepolíbeným. Co mě trochu bere klid, že se nějak blížím tím směrem, odkud se stahují ty mraky s těma provázkama :/. Když jsem se konečně dostal na známou trasu bylo už jasno, tam kam jedu to padá a asi bude doma sušení. Měl jsem navigaci, tak jsem aspoň ověřoval jak moc kecá rychloměr a trochu jsem (přiznám se) porušil zajížděcí klid a párkrát za ni vzal (kolik to jelo neřeknu páč vy by ste to taky zkoušely a pak by to bylo na mě :). Až do Kralup dobrý (občas kapka), ale 2km od baráku rozhodující slejvák a tak má přestavba za sebou i první křest.
Stav tachometru je tedy 190km a je čas měnit olej