Dneska (pátek) odpoledne jsem kouknul na předpověď a o víkendu má zase
pršet. Takže pokud se má udát nějaký výlet, tak to musí být dnes.
Rychle jsem tedy natáhl kombinézu a vyrazil na menší projížďku. Motorka by
měla kromě zatím napůl-funkčního dobíjení šlapat jako hodinky, tak
uvidíme.
Vyrazil jsem známou cestou k Mělníku a nijak jsem ji nešetřil. Do
Mělníka jsem dorazil vcelku záhy a vydal se směrem na Kokořín kde jsou
pěkné zatáčky a je to taková malá zdejší motorkářská výletní trasa. Asi 10km za
Mělníkem ovšem mám pocit, že mi spojka trochu zabírá a špatně (i na to
co jsem so zvykl) tam padají kvalty. S laděním spojky mám už svoje zažito a
nakonec se mi ji podařilo jakž takž zprovoznit (zkrácením lanka ) ovšem
páčka spojky teď na motoru chodí až úplně na doraz. Subjektivně bych řekl, že
co motor mám, spojka vypíná čím dál hlouběji a zkrácením lanka jsem se
dostal do bodu kdy už není kam spojku utahovat.
Zastavil jsem a po krátkém ohledání jsem pojal podezření, jestli se mi
páčka na které je upevněné lanko neprotáčí na své ose. Protože stav se
poměrně rychle začal zhoršovat otočil jsem na cestu k domovu. Inu další
výlet překažený v půlce závadou, to zamrzí :/. Než jsem dojel zpátky do
Mělníka, tak jsem vypozoroval, že když spojku vymáčknu tak chvíli drží,
ale za pár sekund se motor postupně dostává do záběru. V Mělníku pak
spojka definitivně vypověděla službu a už jsem tam musel kopat kvalty s
mezi-plynem (podřazování samozřejmě vůbec nic (max. někdy z čtyřky na
trojku), ale naštěstí mám to proklínané řazení dolů a dokola tak snad to
dojedu :).
Cesta z Mělníka je poměrně přímá a řadit je třeba v podstatě minimálně.
Hned jak jsem dorazil domů a nechal stroj trochu vychladnout pustil jsem se do rozebírání bočního krytu spojky jestli tam něco neuvidím. Pod víčkem je
pákový mechanizmus který převádí rotační sílu z páčky lanka na vodorovný
pohyb který zasouvá osu spojky přes gufero do karteru motoru (co se děje v karteru nevím,snad ani vědět nechci a doufám, že mi to zůstane alespoň ještě nějakou chvíli utajeno :). Na první pohled je jasné, že tady vše funguje jak má a páčka se na ose neprotáčí, problém bude tedy asi někde jinde. Na páce, je
štelovací červík (jak je vidět na fotkách) který je zašroubovaný úplně na kraji, takže
je možno ho ještě více zašroubovat a osu by to mohlo zatlačit hlouběji do karteru (pokud už není nadoraz). Po rozebrání mechanizmu jsem zkoušel ručně
zatlačit osu do motoru kam až to šlo, odpor byl celkem malý a osa se
zarazila zhruba zarovnaná s guferem a dál ani ťuk. Zkusil jsem ještě se zařazeným kvaltem
jestli spojka v této "zamáčknuté" poloze vypíná a bohužel ani náznakem, což mně přiznám se dost znepokojilo. Hlavou se mi začaly honit představy o půlení motoru a ulomeném, nebo ohnutém něčem někde u spojky, ale ještě než jsem nechal paniku výrazně rozjet, zkusil jsem
ještě posunout štelovací šroub co to udělá.
BINGO, zdá se, že k zasunutí osy do karteru je třeba mnohem větší síla
než se dá rozumně vyvinout tlakem rukou přímo na osu a po posunutí
štelovacího šroubu spojka začala vypínat. Udělal jsem ještě pár pokusů s nastavením šroubu a nakonec jsem ho
nechal cca na polovině vzdálenosti, zajistil kontra matkou a
vyzkoušel jak jde řazení. A tady máme happyend celého příběhu, spojka
vypíná výrazně ochotněji a při vymáčknuté spojce funguje na motoru řazení
i podřazování jedna báseň. Jen škoda, že mně to nenapadlo dříve, mohl
jsem si těch minulých 700km mnohem více užít. Tak se těším na nějakou
další jízdu, kdy budu moct řazení pořádně vyzkoušet. Tentokrát tedy tedy
závada nebyla až tak přičiněním soudruhů, ale čistě mezi řídítky a
sedadlem :).
Soudruhům se tímto omlouvám za všechny moje nadávky na zk.....é řazení.
Ale i tak, mohli to rovnou v manufaktůře nastavit lépe ;).